Musical Színház a Stefánián

Nagy mersz kell ahhoz, hogy valaki a saját pénzéből színházat alapítson, mégis vannak, akik képesek ezt véghezvinni. Kitűnően éneklő, remekül játszó művészek alkotják a budapesti Musical Színház stábját. Köztük él-alkot-szerepel a nem mindennapi anyagi kockázatot vállaló direktor, Molnár László. „Végy egy – a gyermekükért mindent vállaló – szülőpárt, akik tizenegyéves korodtól úgy taníttatnak, hogy közben épül a jövőd” – szól a recept. Így aztán a Magyar Állami Balettintézet után a színi mesterség elsajátítása következik; majd a kecskeméti Katona József Színház, s – némi debreceni kitérőt követően – a békéscsabai Jókai Színház ad szárnyakat a fiatal tehetségnek. A családi könyvelő cég pedig megsegíti, míg időről időre kiállja mindazon lélekpróbákat, melyeken színész csak keresztül mehet.

S mindeközben Molnár László bizonyít: Ibolya Edeként a Csókos asszonyban, Horatioként a Hamletben, Juvenalisként a Sztárcsinálókban, Valkaiként a Légy jó mindhaláligban, Trigorinként a Sirályban, Baracsként a Mágnás Miskában, Magisterként a Vörös Malomban, Zsupánként a Marica grófnőben, Raulként a Montmarte-i ibolyákban, Cheként az Evitában, Jean Valjeanként a Nyomorultakban. S rendez: Deval Potyautasát, Webber-Rice Evitáját és Jézus Krisztus Szupersztárját, Wildhorn-Bricusse Jekyll&Hyde-ját, a Best of Broadway musicalshowt.
Thália papja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház művészeként a teátrum akkori igazgatójával, Verebes Istvánnal arról beszélgetett: hol, miből, hogyan lehetne a musical színházat életre hívni.
Molnár László a saját tőkéjéből 1998-ban megalapította hazánk máig egyetlen produkciós teátrumát, a Musical Színházat. Az előadásokhoz a Honvédelmi Minisztérium Kulturális és Szabadidő Központját vették bérbe, a zuglói Stefánia úton. Munkáját ügyvezető igazgatója, az országos rendezvények szervezésében,  filmes és színházi munkákban egyként járatos Galambos Zoltán segíti.

- Mit jelent a produkciós színházi modell?- kérdezem Molnár Lászlót.
- Professzionális előadást csak úgy lehet létrehozni, ha minden egyes poszton-
színészek, rendező, koreográfus, díszlet-, jelmeztervező és -kivitelező, kiszolgáló személyzet és így tovább – az adott darabhoz leginkább illeszkedő résztvevők végzik a dolgukat. Zenés nagyszínházi előadásokon dolgozunk. A darabok kiválasztása után először is azt vizsgáljuk, hogy Magyarországon éppen akkor ki a legalkalmasabb az adott színészi feladatra. A műfaj hazai képviselőinek nagy kihívás, hogy az amerikai és nyugat-európai színvonalhoz méltó, maradéktalanul szórakoztató előadásokkal örvendeztessék meg a musicalt szerető, meglehetősen népes nézőközönséget.
- Családi vállalkozása immár hat éve sikeres. Minden költséget maguk állnak, s csupán a jegybevételből gazdálkodnak. Még sosem hallottam semmire sem panaszkodni. Ilyen egyszerű lenne minden?
- Akik állandóan csak nyavalyognak, ritkán jutnak el valahová. A kesergők arra vezetik vissza bajaikat, hogy nincsenek sikereik- eközben pedig éppen a sopánkodás akadályozza meg őket abban, hogy termékennyé váljanak. Megvallom, a konkurenciával kevéssé foglalkozom. Színészként roppant szerencsések vagyunk: mindannyiunk örök szerelme a színház. Mivel könnyen mozdulunk, elvállalhatunk bármilyen vidéki fellépést is. Minden fontos berendezést beszereztünk már, hiszen a vállalkozás valahány forintját visszaforgatjuk. Saját szabadalmunk a technikai kivitelezés: a projektor, a fény- és a hangpult tökéletes szinkronban működik. Olyan előadásokat rendezek, melyeket képes vagyok a tőkémből finanszírozni- többen állítják: "nem középiskolás fokon".
- Ha azt mondom: Best of Broadway?
- Azt válaszolom: musical gálaműsor, benne a musical-világirodalom legnagyobb slágereivel, az Oscar-díj átadásokat idéző hatalmas háttér-kivetítővel, gigantikus világítástechnikával, a Musical Színház ragyogó tánckarával- mind-mind záloga annak, hogy a musical szerelmesei, az egész család felhőtlenül szórakozzék e fergeteges show-műsoron.
- Mit válaszol rá: Kis herceg?
- Antoine de Saint-Exupéry francia pilóta-író 1943-ban megjelent
kisregénye a világ egyik legismertebb műve: eddig 136 nyelvre illetve dialektusra fordították le és 50 millió példányban adták ki. A röpke néhány évtized alatt klasszikussá vált mesét a szerző a barátjának, Leon Werthnek ajánlotta, aki "mindent meg tud érteni, még a gyerekeknek szóló könyveket is". Ebben persze irónia bujkál, azonban az írói szándék világos: a mű nem csak a gyerekekhez szól arról a felelősségről, ami egymáshoz kötheti a barátokat. Az idő, amit bárkire "vesztegettünk", teszi fontossá őt a számunkra, abban rejlik minden törődésünk, szeretetünk.
- Folytatom: Jekyll és Hyde.
- Frank Wildhorn- Leslie Bricusse műve, a Jekyll és Hyde musical-thriller, amelynek dalszövegeit Valla Attila írta. Dr. Henry Jekyll, a jónevű angol elmeorvos a személyiségben meglévő kettősséget kutatja, miközben kifejleszt egy olyan szérumot, amelynek segítségével az emberi lélek mélyére, a mindannyiunkban meglévő gonosz közelébe jut. Hol húzódik a határ a jó és a rossz között? Meddig és hogyan juthatunk el személyiségünk megismerésében, amikor a sötét oldal titkát kutatjuk? S ha elértünk önmagunk legmélyebb rétegeihez, megtapasztaltuk gonosz énünk lényegét, van-e visszaút a társadalmi létbe? A kérdésekre dr. Jekyll merész megoldást talál: önmagán próbálja ki a szérumot. De a választ, az iszonyatos bizonyosságot már Edward Hyde-tól kapjuk meg.
- Hátborzongató... valami humoros a repertoárból?
- Neil Simon vígjátéka, a Mezítláb a parkban. Corie és Paul, az ifjú házaspár, esküvőjük után egy ötödik emeleti, lift, fűtés és berendezés nélküli New York-i lakásba költöznek. A kissé különc Corie persze mindent megtesz azért, hogy az ügyvéd férje jól érezze magát a szerelmi fészkükben, ám az események váratlan fordulatot vesznek, amikor a fiatal pár megismerkedik a fölöttük lakó bohém úriemberrel, Mr. Valescóval, aki számos jó tanáccsal látja el újdonsült szomszédjait. Corie fejében megszületik a nagy ötlet: össze akarja hozni magányos anyukáját a vagány Valescóval. Hogy célját elérje, egy görbe estét szervez négyesben. Lesz is ebből kalamajka!
- A végére hagytuk a szuperprodukciót: Jézus Krisztus Szupersztár.
- Mindeddig harminchat alkalommal játszotta a színház- Nyíregyházán, Békéscsabán, Debrecenben, a Magyar Állami Operaházban, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, Siófokon, a horvátországi Pula városában, Tiszaújvárosban, Szegeden- , összesen mintegy hatvanezer néző előtt. A díszlet méretei miatt- összsúlya mintegy huszonegy tonna, amit négy egyenként huszonnégy tonnás kamion szállít- Magyarország egyetlen kőszínházában sem férünk el, csak sportcsarnokokban és szabadtéri színpadokon adhatjuk elő. A produkció kilencven szereplője összesen kétszázhetven jelmezben lép színpadra. Makrai Pál, a magyar "örök Júdás" a színpadon már több, mint kétszázötven alkalommal árulta el Jézust. A nyáron Egerben, az Agriai Nyári Játékokon és az Esztergomi Nyári Játékokon élvezhette közönségünk a jól ismert dallamokat és a remek látványt.

S a krónikás elmulaszthatatlan dolga megemlíteni azt, amit a direktor szerényen elhallgat: Andrew Lloyd Webber és Tim Rice talán legismertebb rockoperája, az immár harminc éve méltán világhírű Jézus Krisztus Szupersztár 1986-os szegedi Dóm téri bemutatója óta több feldolgozást ért meg Magyarországon, de olyan előadás, mint a Musical Színházé, még minden bizonnyal nem született. A kétezer évvel ezelőtti történetet kétezer évvel ezelőtti jelmezekbe öltöztetett színészek a kétezer évvel ezelőtti helyszínt megelevenítő díszletek között játsszák. Lenyűgöző időutazás részesei, akik a nézőtéren szinte már nem is tudják: színházban ülnek-e vagy netán a megelevenedett történelem részesévé váltak...

Kevevári M. Katalin


vissza